Direct naar
Spijsverteringsklachten
Energieklachten
Huidklachten

Kurkuma geeft de typische gele kleur aan curry’s en veel andere Aziatische gerechten en heeft een milde bittere smaak. Het wordt in Azië niet alleen gezien als smaak- en kleurversterker, maar ook als medicijn voor allerlei ziektes zoals reuma en alzheimer. De smaak is niet zo overheersend, dus je kan het gemakkelijk toevoegen aan curry’s, soepen en zelfs smoothies. Als je teveel gebruikt kan het wel wat bitter smaken, voorzichtig doseren dus! Lees hieronder meer over de gezondheidsvoordelen van kurkuma. 

 

Wat is kurkuma? 

Kurkuma, ook wel geelwortel genoemd, is afkomstig van de curcuma longa plant die veel in India en andere Aziatische landen wordt verbouwd. Net als bij gember wordt ook kurkuma gemaakt van de wortel. Als je kurkuma combineert met zwarte peper en vet (bijvoorbeeld kokosmelk) is kurkuma veel beter op te nemen door ons lichaam. Zo profiteer je dus nog meer van de gezondheidsvoordelen van de specerij. 

 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van een kurkuma? 

Curcumine is de stof in kurkuma wat het kruid zo bijzonder gezond maakt. Ten eerste is kurkuma een sterke antioxidant. Antioxidanten zijn kleine soldaatjes in je lichaam en vangen de schadelijke stoffen die problemen kunnen veroorzaken. Bij teveel schadelijke stoffen en te weinig antioxidanten ontstaat oxidatieve stress. Bij oxidatieve stress ontstaat er schade aan gezonde cellen en weefsel. Dit merk je misschien niet direct, maar het kan op de lange termijn problemen veroorzaken. Antioxidanten helpen bij het tegengaan van ziektes, schimmels, ontstekingen en virussen en ze helpen bij het versterken van je immuunsysteem. Ook blijkt uit onderzoek dat kurkuma een gunstig effect heeft op de hersenen. Het helpt zelfs de kans op ziektes als alzheimer te verkleinen. 

 

Dankzij de ontstekingsremmende werking kan kurkuma bijdragen aan het verkleinen van de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, ziekte van alzheimer, MS, depressie en reuma. Uit onderzoek blijkt wel dat er een hoge dosering nodig is om dit te bereiken. Je kan kurkuma suppleren, maar hou je altijd aan de aanbevolen hoeveelheid tenzij anders geadviseerd door een professional. Tot slot helpt kurkuma bij het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel en kan het bijdragen aan de behandeling van diabetes type 2. 

Deel dit voordeel

Inspireer jezelf met meer voedingsvoordelen

Benefits Kurkuma

Kurkuma

Kurkuma geeft de typische gele kleur aan curry’s en
Voedingsvoordelen van blauwe bessen

Blauwe bessen

Lekker door je yoghurt, zo als snack of door
kruiden-bij-foodbenefits

Kaneel

Heerlijk door de yoghurt of smoothie, op je cappuccino

Laat je gegevens achter en ontvang mijn gratis download ‘Upgrade je koelkast‘ direct in je inbox. Met deze ingrediëntenlijst wordt het een makkie om je koelkast gezond te vullen.