Foodbenefits mail #3 Wintermaanden

Hoe is het met je? Heb je last van de donkere dagen? Of kijk je ontzettend uit naar Kerst en komt die winterdip pas in januari om de hoek kijken? In deze mail wil ik je wat tips geven om de donkere maanden door te komen. Zelf was ik vroeger altijd het type wat haar bed niet uit kon komen, erg moe was en vooral heel erg uitkeek naar de zomer maar dit is omgedraaid. Ik zie nu ook het mooie in van dit seizoen. Je hebt er toch geen invloed op, niet waar? Dan kun je er maar beter het beste van maken.

 

VOED JEZELF

Met stipt op nummer 1 staat uiteraard ‘voed jezelf’. Dit is het hele jaar ontzettend belangrijk, maar in de winter nog een beetje meer. In de winter ben je gevoeliger voor een dip (de bekende winterdip) en depressieve gevoelens. Door je lichaam goed gevoed te houden ben je lichamelijk en mentaal sterker en kun je dit beter aan. Hoe doe je dit?

1. Eet zoveel mogelijk natuurlijke en onbewerkte voeding
Natuurlijke en onbewerkte voeding bevat veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Denk aan veel groente en fruit, onbewerkte noten, peulvruchten, granen en essentiële vetten. Het draait niet alleen om de calorieën, maar vóóral om wat jij je lichaam geeft.

2. Zorg voor kleur op je bord
Kleur op je bord is zo belangrijk! Iedere kleur groente of fruit heeft weer z’n eigen voedingsvoordelen. Ik schreef er laatst een uitgebreide post over, klik hier.

3. Voeg bij iedere maaltijd iets van groente of fruit toe
Dit is zo’n makkelijke tip om direct toe te passen. Eet fruit bij je ontbijt, voeg iets van groente toe aan je lunch (komkommer, paprika of tomaatjes zijn altijd makkelijk en snel toe te voegen) en eet minimaal 2 kleuren groente bij je avondeten.

4. Eet gevarieerd
Ieder voedingsmiddel heeft weer z’n eigen voordelen. Door regelmatig te variëren krijg je sneller voldoende voedingsstoffen binnen dan wanneer je heel eentonig eet.

5. Eet verwarmend
De winter is ideaal voor een gezond groentesoepje, overheerlijke curry of een lekker stoofpotje. Een soepje bijvoorbeeld maak je heel eenvoudig en snel. Maak direct een grote pan en vries een deel in voor later.

Kies een groente naar keuze (bijv. courgette en broccoli, pompoen en wortel, bloemkool en knolselderij). Fruit wat ui en knoflook aan in de pan en voeg de gesneden groente toe. Bak een paar minuten mee. Voeg water toe tot alle groente onder staat. Kook 20 minuten lang en pureer met de staafmixer. Voeg aan je kommetje soep toppings toe zoals feta, zalmsnippers, kiemgroente of zaden en pitten. Eetsmakelijk!

Ik probeer iedere week een ander kleur soepje te maken om zo lekker te variëren. Doe je met me mee?

 

Slik vitamine D 

In de herfst en wintermaanden is de zon in Nederland niet krachtig genoeg om voldoende vitamine D3 binnen te krijgen. Daarnaast zitten we met z’n allen veel binnen, waardoor een tekort altijd al op de loer ligt. Vitamine D heb je nodig voor je immuunsysteem en je hormonale productie. Het is daarom geen overbodige luxe (eerder een noodzaak) dat we de zon in de donkere maanden uit een potje halen.

Slik vitamine D3 altijd met magnesium voor een goede samenwerking tussen de twee, het hoeft niet tegelijkertijd ingenomen te worden. En zorg voor een combinatie met vitamine K2 voor een goede calciumstofwisseling.

 

– Ga lekker naar buiten
Het liefst naar het strand of het bos. Laat je telefoon thuis of zet op vliegtuigstand en geniet van alles om je heen. Let op je ademhaling voor een optimale ontspanning.

– Plan leuke dingen
Misschien een open deur maar dit helpt mij altijd goed. Zo heb je iets om naar uit te kijken. Het is wat moeilijk in deze tijd, maar er zijn nog genoeg leuke dingen die wél kunnen.

– Zorg goed voor je huid (self care)
Koop een heerlijke (natuurlijke) bodylotion en hou een spadag thuis. Neem een lekker warm bad (met magnesiumzout voor optimale ontspanning) of een lekkere douche en smeer jezelf uitgebreid in met bodylotion.

– Wees niet te streng voor jezelf
Dat lekker stukje chocola mag best, vanuit liefde voor jezelf.

 

‘Druk maken over dingen waar je geen invloed op hebt heeft alleen maar een negatieve werking op je gemoedstoestand. JIJ kiest er zelf voor om te zien wat je wil zien. Waardeer de kleurrijke blaadjes, de frisse lucht buiten en de gezelligheid in huis.’

Ontdek meer blogs

Detox

Let’s detox!

Detox.. De kans is groot dat je wel eens
Gratis kennismaking

Mijn favoriete producten!

In deze blog deel ik graag mijn favoriete producten
Nieuwsbrief goede voornemens

Foodbenefits mail #4 Voornemens

2021 was opnieuw een jaar dat we snel achter
Vorige
Volgende

Wil je 1 keer per maand op de hoogte blijven van alles over een gezonde lifestyle en tips & mijn gratis e-book ontvangen? Meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief.

× Hoe kan ik je helpen?